CDR - Orthodoxie & DrHo

RSCS

 

Projet Christianisme orthodoxe et droits de l'homme

Orthodoxie(s) : espace public / fait religieux / normativité  - Approches comparatives et interdisciplinaires

Responsable du séminaire
Dr. Elisabeth Diamantopoulou (UCL)
Comité scientifique : Prof. L.L. Christians, J. Famerée, W. Lesch

L’organisation du cycle de séminaires mensuels « Orthodoxie(s) : Approches comparatives et interdisciplinaires » pour l’année académique 2013‐2104, a lieu dans le cadre  du Groupe de Recherche Interdisciplinaire sur le Christianisme Orthodoxe (GRICO) auprès de l’Institut de Recherche RSCS, la Faculté de Théologie, et la Chaire de Droit des Religions de l’Université Catholique de Louvain. Il s’agit de rassembler des chercheurs-enseignants en provenance de disciplines variées (droit, sociologie des religions, éthique, anthropologie, histoire, histoire des idées religieuses, sciences politiques, théologie, etc.) autour des thèmes de recherche/d’enseignement qui ont comme dénominateur commun le christianisme orthodoxe, avec, comme axe principal, le triptyque : espace public / fait religieux / normativité. L’objectif plus large est de promouvoir davantage la diffusion des connaissances scientifiques et l’échange quant aux différentes facettes du christianisme orthodoxe, qui est un domaine émergeant, et sous‐représenté – notamment dans les milieux universitaire/de recherche francophones belges. L’un des apports originaux consiste à ouvrir une approche européenne (et aussi internationale) interreligieuse et interculturelle qui analyse les ressources de diversités internes au christianisme et ouvre de nouvelles voies de réflexivités scientifiques, au‐delà notamment d’une polarisation trop binaire envers l’Islam. Dans le cadre de l’approche comparative et interdisciplinaire des séminaires, une grande variété de thématiques sera présentée.

24 octobre 2013  Patriarcat oecuménique de Constantinople en tant qu’acteur politique

Professeur Theodoros Koutroubas  (Université Catholique de Louvain, Faculté des Sciences Politiques) 

28 novembre 2013  L’éthnophyletisme au 19ème siècle et la question nationale dans le monde Orthodoxe contemporain

Professeur Olivier Gillet (Université Libre de Bruxelles, ULB)

12 décembre 2013 Représentations des Églises Orthodoxes auprès de l’Union Européenne : expérience de terrains

Dr. Konstantinos Zorbas (théologien et sociologue, Représentation de l’Église Orthodoxe de Grèce auprès de l’Union Européenne)

13 février 2014 Eglise Orthodoxe, conciiarité

Père Christophe d’Aloisio  (Docteur UCL)  (directeur de l'Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Theologien, Bruxelles) 

13 février 2014 Religious Discourse and Radical Right Politics in Contemporary Greece 

Dr. Konstantinos Papastathis  (Université de Luxembourg)

13 mars 2014 La crise financière en Grèce depuis 2009 et son contexte culturelet Orthodoxe

Professeur Vasilios Makrides  (Université d'Erfurt, Allemagne)

3 avril 2014 : La sécularisation en contexte Orthodoxe

Professeure Kathy Rousselet (Sciences Po, CERI, Paris)

8 mai 2014 Discours iconoclaste et discours iconophile au VIIIe siècle. Un débat théologique fondateur de l'Orthodoxie byzantine"

Professeur Joseph Famerée  (Doyen de la Faculté de Théologie, UCL)

18 juin 2014 - Eglise orthodoxe et Bioéthique 

Dr Elisabeth Diamantopoulou (Chercheuse Marie-Curie, Chaire de droit des religions,UCL)

 

25 avril 2013 - International Workshop - Orthodoxy and Human Rights

More than twelve international experts will join the UCL teams for an interdisciplinary approach on Orthodoxy and Human Rights : how to assume a reflexive analysis between Human rights on Orthodoxy and Orthodox Theology on Human Rights ? Which kind of cross-referential use between theological hermeneutics and strategical geo-politics ? How to propose new avenues for a optimal dialogue ? In what terms, and to what extent does the “reception” of the doctrine of Human Rights take place in Eastern Orthodox countries? Which are the resources and the theological structures that are being mobilized in the overall Human Rights’ debate and controversy? What is the theological “interpretation” of Human Rights within the Eastern Orthodox spiritual tradition? What are the similarities and/or divergences of this “interpretation” compared to the other Christian confessions (Protestantism, Roman Catholicism)? And which are the various Orthodox actors on the international arena, aside the national Orthodox churches that participate in the ecumenical dialogue, but also, more generally, in terms of representation in the dialogue with the international institutions (European Union, Council of Europe, World Council of Churches, etc.) in the field of Human Rights?
The recurrent condemnation of some Eastern Orthodox countries (the paradigm of Greece is a characteristic example) by the European Court of Human Rights (EctHR) raises the question of the role and the specific influence of the Orthodox Church(es) within the larger national context(s) of religious and political interactions. Another fundamental question is further raised: what about the role of the Eastern Orthodox tradition in the field of Human Rights?
In fact, religious freedom, as a fundamental human right guaranteed by the European Convention of Human Rights, constitutes a key-issue that can contribute to broaden the reflexions in the context of the overall Human Rights related problematic between East and West. It can shed light on the larger topic of the conceptualization and implementation of Human Rights, regarded as a Western heritage of the Enlightenment, in countries belonging to the Eastern Orthodox tradition, such as Greece, Cyprus, Romania, Russia, Georgia, and others.

 Diversity in Orthodox theological traditions and interpretations on Human Rights has to be tested and discussed not only in terms of «external» or «strategical» socio-ecclesio-political approach, but also through a reflexive analysis of theological discourses themselves and their cross-referential uses. How to take Theology seriously in a more complex interdisciplinary approach ?

Program

Session Orthodoxy, Human Rights and citizenship    

  • Welcome Joseph Famerée, Dean, Faculty of Theology
  • Introduction Prof. Louis-Leon Christians
  • Citizenship and Religious Freedom in Greece, Prof.  Dimitris Christopoulos    
  • Limitations to Religious Freedom in Orthodox Countries, Dr. Effie Fokas    
  • The “Pussy Riot” Case: Arguments, Rhetorical Strategies and the Peculiarities of Post-secular Society in Russia Prof. Dmitry Uzlaner    
  • Panel - Debate

Orthodoxy, Human Rights and Theology    

Session Individual Rights «versus» Collective Rights: 

  • The Theological Foundation of Human Rights from an Orthodox Perspective, and the Challenges of Post-Secularization , Pr. Pantelis Kalaïtzidis    
  • Orthodox Christianity and Religious Pluralism: Principal Impossibility or Conditional Compatibility ?  Prof. Vasilios Makrides    
  • Canon Law and Rights of the Faithful, Prof. Nikos Maghioros    

 

Session Orthodoxy, Human Rights and Ecumenical Dialogue    

  • Welcome Prof. Jean-Pierre Delville, Chair, Research Institute Religions, Spiritualities, Cultures, Societies
  • Complementary Anthropologies? The Concept of Human Rights between East and West ? , Prof.  Alphons Brüning    
  • WCC, Orthodoxy and Human Rights Between Ecumenism and Diaspora , Dr. Tamara Grdzelidze    
  • Theological Foundation of Human Rights: Incompatibility Between Orthodox and Protestant Traditions? Prof. Stefan Tobler      
  • Canonical Convergence and Confessional Divergence Between Territorial and Personal Jurisdiction.  Prof. Grigorios Papathomas    
  • Panel - Debate      

Session Orthodoxy, Human Rights and Global Politics    

  • Diversity of Greek Orthodox Discourses on Human Rights, Prof. Teodoros Koutroubas
  • Observations Dr Elisabeth Diamantopoulou    
  • Conclusions, Prof. Jean-Paul Willaime    
  • Next step, Prof. Louis-Leon Christians      

 

Guest experts

  • Prof.  Alphons Brüning, Institute of Eastern Christian Studies, Radboud University Nijmegen, The Netherlands
  • Prof.  Dimitris Christopoulos, Panteion University of Athens / Vice-President of the Hellenic League for Human Rights
  • Dr. Effie Fokas, Hellenic Foundation for European and Foreign Policy (ELIAMEP)
  • Dr.  Tamara Grdzelidze, World Council of Churches (WCC), Geneva
  • Dr. Pantelis Kalaïtzidis, Director of Volos Academy for Theological Studies / Hellenic Open University, Patras  
  • Prof.  Theodoros Koutroubas, Catholic University of Louvain / CEPLIS, European Council of the Liberal Professions
  • Prof. Nikos Maghioros,  Aristotle University of Thessaloniki
  • Prof.  Vasilios Makrides, University of Erfurt, Germany
  • Prof. Grigorios Papathomas, University of Athens / “St. Sergius” Orthodox Theological Institute, Paris
  • Prof.  Victor Roudometof, University of Cyprus
  • Prof.  Stefan Tobler, Director of the Institute for Ecumenical Research Sibiu (IERS), Romania
  • Prof.  Dmitry Uzlaner, The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Moscow
  • Prof.  Jean-Paul Willaime, École Pratique des Hautes Études (EPHE), Sorbonne, Paris  

Discussants

  • Prof. Louis-Leon Christians (org.)
  • Rev. Fath. Chr. d’Aloisio Dr. Isabelle Depret (ULB) 
  • Dr Elisabeth Diamantopoulou (org.)
  • Dean  Joseph Famerée
  • Prof. Vincent Legrand  
  • Prof. Walter Lesch (Org. Scientific Committee)
  • Prof. Adriaan Overbeeke (VU Amsterdam)
  • Prof. Anne Saris (UQAM)
  • Mr Gerald Tilkin, PhD Researcher
  • Prof. Patriciu Vlaicu
  • Prof. Jean-Philippe Schreiber (Scientific Committee) (ULB)