Lignes directrices journalistiques - Reuters Institute

BSPO

Article écrit par Anders Hofseth (mars 2017)

 

Fake news, propaganda, and influence operations – a guide to journalism in a new, and more chaotic media environment.

The media of the world may be facing a crisis more serious than a media economy in free fall, a crisis involving the foundations itself: Trust. Not the trust in the single newspiece or the single publication, but the entire idea of editorially controlled news mass media.

Fake News has been around forever.

And by itself, fake news poses little threat beyond the need for increased alertness. But fake news attacks society’s system for information sharing. It’s casting shadows of doubt over the credibility of media, and creating the impression that the media is offering just one of several possible truths, thus making it sort of optional which facts you care to relate to.


Fausses nouvelles, propagande et opérations d'influence - un guide du journalisme dans un environnement médiatique nouveau et plus chaotique.

Les médias du monde peuvent être confrontés à une crise plus grave qu'une économie médiatique en chute libre, une crise impliquant les fondements eux-mêmes : la confiance. Pas la confiance dans le mémo unique ou la publication unique, mais l'idée entière des médias de masse contrôlés éditorialement.

Les fausses nouvelles existent depuis toujours.

Et par lui-même, les fausses nouvelles posent peu de menaces au-delà de la nécessité d'une vigilance accrue. Mais les fausses nouvelles attaquent le système de la société pour le partage de l'information. Cela assombrit la crédibilité des médias et crée l'impression que les médias offrent une des nombreuses vérités possibles, ce qui rend facultatif quels faits vous vous souciez de rapporter.


> L'article

Publié le 12 mai 2017