NEWS!
Important Dates
Deadline for abstract submission: |
01 October 2016 | |
Early-bird registration: |
15 November 2016 - 14 January 2017 | |
Late-bird registration: |
15 January 2017 - 02 February 2017 |
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Deadline registration: |
02 February 2017 | |
Aim (Objectif)
Our team investigates markers of fluency and disfluency in spoken and sign language. To keep up with our current research, go to News & Publications. To consult one specific project, follow the Research tab. If you want to get to know us better, our team is presentend in the Members tab.
Nous étudions les marqueurs de fluence et disfluence à l'oral et en langue des signes. Pour suivre nos recherches, allez vers l'onglet News & Publications. Pour consulter un projet spécifique, rendez-vous sous l'onglet Recherche. Enfin, afin de connaître mieux notre équipe, celle-ci est présentée dans la partie Membres du menu.
Focus
- First language discourse (French and English) / Discours langue première (Français et Anglais)
- Foreign language discourse (English) / Discours langue seconde (Anglais)
- Belgian French Sign Language / Langue des signes de Belgique francophone
- Prosodic discourse (native French) / Prosodie de langue première francophone
Main hypothesis (Hypothèse)
The main hypothesis of the project is that fluency and disfluency are the two sides of the same coin and that the forms and functions of (dis)fluency markers systematically vary according to language, speaker and genre.
Les marqueurs de fluence et disfluence sont deux faces du même phénomène. Nous travaillons également sur l'hypothèse selon laquelle leurs formes et fonctions varient systématiquement selon la langue, les locuteurs et les genres de discours concernés.
Methodological perspective (Perspective méthodologique)
Contrastive & Multimodal / Contrastif et Multimodal
Corpus analyses of spoken French (L1) and English (L1/L2) and of French Belgian Sign Language (LSFB) lie at the heart of this project.
Au coeur du projet, nous menons des analyses de corpus en français (L1) et en anglais (L1/L2) ainsi que pour la Langue des Signes de Belgique Francophone (LSFB).
(Dis)fluency markers (Marqueurs étudiés)
Prosodic markers: speech rate, articulation ratio, silent and filled pauses, etc.;
Lexical markers: discourse markers, formulaic expressions, repeats, reformulations;
Syntactic markers: interrupted structures, dependent clauses;
Non-verbal markers: hands, gaze, brows, etc.;
The quantitative distribution of these markers and their use in the larger context of the utterance (position, relevance, etc.) are investigated. In addition, the possible interaction between different types of (dis)fluency markers is examined, as well as individual variation (i.e. idiosyncratic behavior). To facilitate the extraction of (dis)fluency markers and their characteristic features, a number of (dis)fluency phenomena are annotated, such as filled pauses or repetitions, as well as some of their features, such as length, position in the utterance or speech turn. The annotation protocol will soon be available online.
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Prosodique: débit de parole, ratio d'articulation, pauses pleines et silencieuses, unités intonatives, etc.
Lexical: marqueurs de discours, colocations et expressions figées, répétitions, reformulations, etc.
Syntaxique: structure d'interruption, unités de rection, etc.
Gestes: mains, regards, sourcis, etc.
Nous étudions la distribution quantitative de ces marqueurs ainsi que leur utilisation contextualisée au sein des unités discursives (tours de parole, unité intonative, unité syntaxique). De plus, nous examinons l'interaction possible entre les différents types de marqueurs de (dis)fluence ainsi que leur variation individuelle (comportement idiosynacrstique). Pour faciliter la comparaison et l'étude de ces marqueurs, nous avons établi un protocole d'annotation des disfluences commun à établir entre les différentes recherches en cours (protocole d'annotation bientôt en ligne!)
Research centres involved (Centres de recherche impliqués)
Valibel-logo
Valibel-logo CECL CENTAL-logo FUNDP
VALIBEL - CECL - Plateforme technologique du CENTAL - FUNDP-Namur
Examples (Exemples de données)
blaAT1 en même temps cʹest plus ‐| facile pour nous parce que / tu vois au début jʹavais un truc euh / tu vois de enfin euh des points de grammaire à voir et je les voyais dans lʹordre chronologique tu vois je jʹai fait ça euh / début de lʹannée enfin au début de |‐ lʹannée passée <blaND1> mm ‐| / puis je me rendais compte que les le premier point de grammaire était complètement oublié tu vois / donc euh // donc voilà quoi
(Valibel, casual conversation between two teachers of French)
well er . it was my first trip erm when I went in erm well I was in er . fifth year er well I went to Greece with er my school and er it was really nice and I was quite impressed because I never went to to to the south because my: my father is erm well sun allergic
(LINDSEI-FR, ENL2 speaker)
Aknowledgment (Support financier)
Fédération-Wallonie-Bruxelles
This research benefits from the support of the ARC-project « A Multi-Modal Approach to Fluency and Disfluency Markers» granted by the Fédération Wallonie-Bruxelles (grant nr.12/17-044).
Nos recherches bénéficient du support financier attribué au projet ARC "A multi-modal Approach to Fluency and Disfluency Markers" par la Fédération Wallonie-Bruxelles (bourse nr. 12/17-044).