Introduction au colloque par Marco Cavalieri (UCLouvain).
Session 1, Le cas d'Ostie
Session 2, L'Italie romaine
Session 3, Les provinces
Arnaud Coutelas (CRNS - ENS), Les mortiers de chaux dans la peinture murale en Gaule romaine.
Session posters
- Claudine Allag (CRNS - ENS) et Sabine Groetembril (APPA - CEPMR), Le rôle de la sous-couche.
- Bernhard Blümich, Christian Rehorn (RWTH Aachen University), Cindie Kehlet et Eleonora Del Federico (Pratt Insitute Brooklyn), Wall painting's mortar layer structure imaged nondestructively by portable nuclear magnetic resonance.
- Francesca Bologna (Kings College London), Painters and workshops in Pompeii: quantifying production
- Julia Burdajewicz (University of Warsaw), Same site, different times: comparison of technique of execution of wall paintings from a Roman sanctuary and an Early Byzantine church in Chiim, Lebanon.
- Mathilde Carrive (CNRS), Alexandra Dardenay (Université de Toulouse 2 Jean Jaures) et Hélène Eristov (école normale supérieure), Évolution de la composition des mortiers de préparation à Rome. Deux cas d'étude.
- Franscesca Colosi, Fernanda Prestileo (Istituto per la Conservazione e la Valorizzazione dei Beni Culturali) et Carla Sfameni (Istituto di Studi sul Mediterraneo Antico), L'impiego dei cinabro e dei blu egiziano negli intonaci dipinti della villa romana di Cottanello.
- Yves Dubois (Université de Lausanne), Les techniques picturales romaines en évolution : observations et constats sur le Plateau suisse.
- Carmen Guiral Peregrín (Universidad Nacional de Educacion a Distancia, Madrid) et Lara Íniguez Berrozpe (Escuela de Turismo Universitaria de Zaragoza, Patrimonio), Le tablinum de la Casa dei Larario de Bilbilis (Calatayud, Saragosse) : étude de la technique et de la composition du mortier, stuc et pigments.
- Purificación Marin Diaz (Universidad de Granada), Archaeological evidences of work-relations between pictores and musivarius creating the decor of the roman villa in Provincia Baetica.
- Monica Salvadori, Cristina Boschetti, Clelia Sbrolli (Università degli Studi di Padova) et Paolo Baronio (Alma Mater Studiorum Università degli Studi di Bologna), Making wall paintings in Pompeii: a case study from Terme dei Sarno.