Présidente : Caroline Ducarroz
PERCEPTION DU RETOUR SUR INVESTISSEMENT DANS
L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : QUELLES RELATIONS
ENTRETIENNENT LES ALUMNI AVEC LEUR ALMA MATER ?
LE CAS DES ECOLES DE MANAGEMENT EN FRANCE.
Corinne FAURE – Doctorante
Université Toulouse 1 Capitole
Laboratoire Gouvernance et Contrôle Organisationnel – LGCO
Directeur de thèse :
Pr. Laurent BERTRANDIAS – Toulouse Business School
Résumé : Nous nous intéressons aux liens que tissent les alumni des écoles de management
françaises avec leurs alma mater. Le support d’un réseau de diplômés via des dons, du bouche
à oreille positif, du rachat de formation, de la mise en réseau active, s’inscrit au coeur des
préoccupations des écoles de management, de plus en plus compétitives et de moins en moins
soutenues par des financements publics. Nous utilisons pour cela le concept des sois possibles
et nous observons si les sois imaginés par les étudiants à l’entrée dans le cursus ont été plus
ou moins atteins quelques années après la remise de diplôme. En particulier, en fonction de
l’écart observé, quel est l’impact sur la relation établie avec l’institution dont ils sont
diplômés ?
Mots-clés : Ecole de management; sois possibles; alumni ; retour sur investissement,
marketing relationnel
PERCEPTION OF RETURN OF INVESTMENT IN HIGHER
EDUCATION: WHICH TYPES OF RELATIONSHIP MAINTAIN
ALUMNI WITH THEIR ALMA MATER: THE CASE OF FRENCH
BUSINESS SCHOOLS.
Abstract: Our research focus is on the ties created between French Business Schools Alumni
and their alma mater. The support of an active alumni network, through donations, positive
word of mouth, course repurchase, and networking is an important concern for Business
Schools, which are more and more competitive with less and less public funds. In order to
achieve this, we use the possible selves concept and we observe if what students have
imagined at the beginning of their program has happened once they have graduated. More
particularly, depending on the observed discrepancy, what is the impact on the relationship
between alumni and their alma mater.
Keywords: business schools; possible selves; alumni; return on investment; relationship
marketing
QUEL EST LE (S) ROLE (S) DES PROFESSIONNELS DE SANTE
(MEDECIN ET PHARMACIEN) POUR LEVER LES FREINS ENCORE
EXISTANTS A L’ACHAT DES MEDICAMENTS GENERIQUES EN
FRANCE ?
Widiane FERCHAKHI
Maître de Conférences à l’Université Haute-Alsace
Université de Haute-Alsace, Université de Bourgogne, Université de Franche-Comté,
CREGO EA 7317,F-68000 Mulhouse, France
Résumé : Cette recherche examine le rôle de la confiance dans la source d’informations
(pharmacien et médecin) sur la relation entre l’attitude envers la substitution et l’intention
d’achat d’un médicament générique (vs princeps) dans le cas d’une maladie non chronique.
Une expérimentation conduite en France sur 303 patients montre que la confiance dans le
pharmacien joue un rôle modérateur uniquement quand le capital marque du générique est
fort. En revanche, le rôle modérateur de la confiance dans le médecin est validé quand (1) le
capital marque du générique est fort et (2) le taux de remboursement est à 100%.
Mots-clés : capital marque ; confiance ; taux de remboursement ; médicament générique ;
substitution.
WHAT IS THE ROLE OF THE DOCTOR AND THE PHARMACIST TO
RAISE OBSTACLES THAT ARE STILL EXISTING ON THE
PURCHASE OF GENERIC DRUG IN FRANCE?
Abstract : This research examines the moderating role of trust in the source of information
(pharmacists and physician) on the relationship between attitude towards substitution and
intention to purchase a generic drug (vs princeps) in the case of a non-chronic disease. An
experimentation conducted in France on 303 patients shows that that trust in the pharmacist
plays a moderating role only when the brand equity of the generic drug is strong. In contrast,
the moderating role of trust in the physician is validated when (1) the brand equity of the
generic is strong and (2) the repayment rate is at 100%.
Keywords : Brand equity ; trust ; repayment rate ; generic drug ; substitution
UNIVERSAL DESIGN IN HEALTHCARE SERVICESCAPES:
UNCOVERING MULTISENSORY CUSTOMER EXPERIENCES
AMONG VISUALLY IMPAIRED PATIENTS TO ENHANCE SERVICE
CONVENIENCE AND CUSTOMER INTIMACY.
Carmen Martens
Cécile Delcourt
Jasmien Herssens
University of Hasselt (Architecture ) & HEC Liège (Management)
Abstract: Healthcare services are subject to huge challenges such as improving user
experience while being (economically) sustainable. However, little attention has been
dedicated on how to create adequate healthcare servicescapes through an optimal architectural
design to enhance service convenience and customer intimacy. Hospitals often lack awareness
for architectural experiences and can even create disabling situations: this is especially true
for visually impaired patients as servicescapes heavily rely on visual components while those
may not be (sufficiently) perceptible to visually impaired patients. After an extended
customer journey throughout four hospitals, in-depth interviews with visually impaired
patients are conducted to uncover obstacles met by the patients and to identify multisensory
qualities that patients would value to enhance the service convenience and customer intimacy.
This multidisciplinary research will provide both managers and architects of healthcare
facilities with insights on how to best define architectural design methods to improve both
service convenience and customer intimacy.
Keywords: Multisensory experiences; Service convenience; Customer intimacy; Healthcare
servicescapes; Universal Design