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In preparation

-        Nader-Grosbois, N. (in preparation). Validation of the French version of ‘Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters’ (MESSY-II).

 

Submitted

-      Houssa, M., Volckaert, A.M.S., Nader-Grosbois, N., & Noël, M.-P. (submitted). Improving emotion regulation, social adjustment and behavior of preschoolers with externalizing behaviors: executive function and social cognition training programs

-      Krieger, A.-E., Sankey, C., Bernard, M.-A., De Fréminville, B., Nader-Grosbois, N., & Adrien, J.-L. (submitted). Specific features of cognitive and socio-emotional development in young children with dual diagnosis of Down’ syndrome and Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders.

-      Mazzone, S. & Nader-Grosbois, N. (submitted). How are parental reactions to children’s emotions with autism spectrum disorders, related to their Theory of Mind abilities? Research in Autism Spectrum Disorders.

-      Jacobs, E., Léonard, C., Nader-Grosbois, N., Houssa, M., & Mazzone, S. (submitted). Entrainer la cognition sociale auprès d’enfants présentant une déficience intellectuelle. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle.

-      Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (submitted). Evaluer la multidimensionnalité du concept de soi chez l’enfant. Revue Européenne de Psychologie Appliquée.

 

2017

  • Mazzone, S. & Nader-Grosbois, N. (2017). How parents react and talk about emotions toward their children with autism spectrum disorders? Psychology (Special Issue 74-Psychology for Autism)
  • Mazzone, S., Roskam, I., & Mikolajczak, M., & Nader-Grosbois, N. (2017). The Questionnaire of Parent-Child Conversations about Emotions (QPCCE): Development and validation of a parent-report measure, Psychology
  • Houssa, M., Jacobs, E., & Nader-Grosbois, N. (2017). Impact of short-term training in social cognition in preschoolers with externalizing behavior. Journal of Education and Training Studies, 5(1), 110-123. doi:10.11114/jets.v5i1.2081

 

2016

  • Roskam, I., Brassart, E., Houssa, M., Loop, L., Mouton, B., Volckaert, A., Nader-Grosbois, N., Noël, M.P., & Schelstraete, M.A. (2016). Child-oriented or parent-oriented focused intervention: which is the better way to decrease children’s externalizing behaviors? Journal of Child and Family Studies, 1-15. doi:10.1007/s10826-016-0570-y.
  • Mazzone, S. & Nader-Grosbois, N. (2016). How are parental reactions to children’s emotions related to their Theory of Mind abilities? Psychology, 7, 166-179. doi: 10.4236/psych.2016.72019
  • Bernard, M.-A., Thiébaut, E., Mazetto, C., Nassif, M.C., Costa Coelho De Souza, M.T., Nader-Grosbois, N., Seynhaeve, I., De La Iglesia Gutierrez, M., Olivar Parra, J.-S. & Dionne, C. (2016). L’hétérogénéité du développement cognitif et socio-émotionnel d’enfants atteints de trouble du spectre de l’autisme en lien avec la sévérité des troubles. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, 64, 376-382. doi : 10.1016/j.neurenf.2016.05.002
  • Houssa, M., & Nader-Grosbois, N. (2016). Could training in social cognition reduce externalizing behaviors and maladjustment in preschoolers? Journal of Psychological AbnormalitiesS1(5). doi: 10.4172/jpab.S1-005
  • Cappe, É., Poirier, N., Boujut, É., Nader-Grosbois, N., Dionne, C., & Boulard, A. (2016). Trouble du spectre de l’autisme et évaluation du stress perçu des parents et des professionnels : étude des propriétés psychométriques d’une adaptation francophone de l’Appraisal of Life Event Scale (ALES-vf). L’Encéphale. doi.org/10.1016/j.encep.2016.08.001
  • Nader-Grosbois, N., Houssa, M., Jacobs, E., & Mazzone, S. (2016). Comment soutenir efficacement les compétences émotionnelles et sociales d’enfants à besoins spécifiques en milieu préscolaire et scolaire. Bulletin de Psychologie, 544(4), 295-315.
  • Roskam, I., Stiévenart, M., Brassart, E., Houssa, M., Loop, L., Mouton, B., Volckaert, A., Nader-Grosbois, N., Noël, M-P., & Schelstraete, M.-A. (2016). The Unfair Card Game: a promising tool to assess externalizing behavior in preschoolers. Pratiques psychologiques, 22, 61-73. doi: 10.1016/j.prps.2015.09.004
  • Nader-Grosbois, N. & Houssa, M. (2016). Validation de la version francophone de la Batterie de Théorie de l’Esprit. Enfance, 2, 141-166 doi:10.4074/S0013754516002019

 

2015

  • Baurain, C., Nader-Grosbois, N., Dembour, G., & Söylemez, S. (2015). Evaluation, intervention et suivi dans un contexte pluridisciplinaire. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 27(135), tome II, 1-9.
  • Houssa, M., & Nader-Grosbois, N. (2015). Experimental study of middle-term training in social cognition in pre-schoolers. Journal of Education and Training Studies, 4(1), 61-73. doi:10.11114/jets.v4i1.972

 

2014

  • Nader-Grosbois, N. & Mazzone, S. (2014a). Validation de la version francophone de l’Inventaire de Régulation émotionnelle. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 65(1).doi:10.1016/j.erap.2014.10.002
  • Nader-Grosbois, N. & Mazzone, S. (2014b). Emotion regulation, personality and social adjustment in children with autism spectrum disorders. Psychology, 5(15), 1750-1767. doi: 10.4236/psych.2014.515182
  • Nader-Grosbois, N. (2014). Self-perception, self-regulation and metacognition in adolescents with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 35(6), 1334-1348. doi.org/10.1016/j.ridd.2014.03.033
  • Krieger, A-E., Lancéart, E., Nader-Grosbois, N., & Adrien, J.-L. (2014). Trisomie 21 et autisme : double diagnostic, évaluation et intervention. Neuropsychiatrie de l’enfance et de l’adolescence, 62(4), 195-262. doi:10.1016/j.neurenf.2014.02.006
  • Houssa, M., Mazzone, S., & Nader-Grosbois, N. (2014). Validation d’une version francophone de l’Inventaire de la Théorie de l’Esprit. Revue Européenne de Psychologie Appliquée64(4), 169-179. doi : 10.1016/j.erap.2014.02.002
  • Houssa, M., Nader-Grosbois, N. & Jacobs, E. (2014). Experimental study of short-term training in social cognition in pre-schoolers. Journal of Education and Training Studies, 2(1), 139-154.

 

2013

  • Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (2013). Soi émotionnel d’enfants ayant une déficience intellectuelle : comment l’évaluer et en identifier les variabilités ? Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 24, 108-125.
  • Nader-Grosbois, N. (2013). La perception de soi et l’autorégulation en résolution de problèmes chez des adolescents présentant une déficience intellectuelle. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, numéro spécial Handicap : l’école, et après… ? Ruptures et continuité des parcours, 63, 97-118.
  • Nader-Grosbois, N., Houssa, M., & Mazzone, S. (2013). How could Theory of Mind contribute to the differentiation of social adjustment profiles of children with externalized behavior disorders and children with intellectual disabilities? Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2642-2660. doi:10.1016/j.ridd.2013.05.010.
  • Baurain, C., Nader-Grosbois, N., & Dionne, C. (2013) Socio-emotional regulation in children with intellectual disability and typically developing children and the teachers’ perception of their social adjustment. Research in Developmental Disabilities, 34, 2774-2787. doi:10.1016/j.ridd.2013.03.022.
  • Baurain, C., & Nader-Grosbois, N. (2013). Theory of Mind, socio-emotional problem-solving, socio-emotional regulation in children with intellectual disability and typically developing children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(5), 1080-1097. doi 10.1007/s10803-012-1651-4.
  • Nader-Grosbois, N. (2013). Modèle heuristique intégré d’approche des compétences sociales pour comprendre le fonctionnement socio-émotionnel d’enfants présentant de l’autisme et une déficience intellectuelle, Bulletin Scientifique de l’ARAPI, 32, 24-28.

 

2012

  • Nader-Grosbois, N. (2012). Canevas pour évaluer et stimuler des compétences socio-émotionnelles d’enfants ayant une déficience intellectuelle, avec autisme ou trouble de comportement. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 23, 34-42.
  • Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (2012). Perceived social acceptance, theory of mind and social adjustment in children with intellectual disabilities. Research In Developmental Disabilities, 33, 1871-1880. doi: 10.1016/j.ridd.2012.05.017
  • Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (2012). Etude de validation française de la Pictorial Scale of Perceived Competences and Social Acceptance. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 118(24), Tome III.
  • Baurain, C., & Nader-Grosbois, N. (2012). Socio-emotional regulation in children with intellectual disability and typically developing children in interactive contexts. European Journal of Disability Research, Alter, 6, 75-93.
  • Nader-Grosbois, N. & Lefèvre, N. (2012). Parents’ regulation and self-regulation, and performances in children with intellectual disability in problem solving using physical material or computers, Research in Developmental Disabilities, 33(2), 449-460. doi:10.1016/j.ridd.2011.10.005.
  • Nader-Grosbois, N. & Vieillevoye, S. (2012). Variability of self-regulatory strategies in children with intellectual disabilities and typically developing children in pretend play situations. Journal of Intellectual Disability Research, 56(2), 140-156. doi: 10.1111/j.1365-2788.2011.01443.

 

2011

  • Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (2011). Concept de soi d’enfants ayant une déficience intellectuelle d’âge développemental préscolaire. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 22, 26-39.
  • Baurain, C. & Nader-Grosbois, N. (2011). Validation of a method of assessing socio-emotional regulation in preschoolers. European Review of Applied Psychology, 61, 185-194.
  • Baurain, C., & Nader-Grosbois, N. (2011). Élaboration et validation d’un dispositif méthodologique pour l’observation de la régulation socio-émotionnelle chez l’enfant. Enfance, 2, 179-221.
  • Nader-Grosbois, N. & Lefèvre, N. (2011). Self-regulation and performances in problem-solving using in physical materials or computers in children with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 32(5), 1492-1505. doi: 10.1016/j.ridd.2011.01.020.

 

2010

  • Nader-Grosbois, N. (2010). Canevas interprétatif des représentations de familles d’enfants à déficience intellectuelle à propos de leur résilience. Bulletin de Psychologie, Tome 63(6), 510, 409-416.
  • Nader-Grosbois, N., Dionne, C., Rivest, C., & Boutet, M. (2010). Le programme EIS : Evaluation, Intervention et Suivi après des jeunes enfants : un nouvel outil pertinent pour soutenir les habiletés fonctionnelles et communicatives des enfants atypiques. Cahiers de l’Association Scientifique et Ethique des Logopèdes Francophones (ASELF), 2(2), 19-40.

 

2009

  • McKinnon, S., Dionne, C. & Nader-Grosbois, N. (2009). Longitudinal Assessment of development in children with intellectual disabilities, Évaluation longitudinale du développement de jeunes enfants de 18 à 36 mois ayant une déficience intellectuelle, Journal on Developmental Disabilities, 15(2), 81-88.
  • Baurain C. & Nader-Grosbois, N. (2009). Evaluation de la régulation émotionnelle et de la résolution de problèmes socio-émotionnels chez des enfants présentant une déficience intellectuelle : études de cas. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 20, 123-147.
  • Vieillevoye, S. & Nader-Grosbois, N. (2009). Régulation inter- et intra-individuelle d’enfants à déficience intellectuelle et tout-venant en contexte de jeux symboliques dyadiques. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 20, 65-89.

 

2008

  • Vieillevoye, S. & Nader-Grosbois, N. (2008). Self-regulation during pretend play in children with intellectual disability and in normally developing children, Research in Developmental Disabilities, 29(3), 256-272.
  • Seynhaeve, I. & Nader-Grosbois, N. (2008). Sensorimotor development and dysregulation of activity in young children with autism and with intellectual disabilities. Research in Autism Spectrum Disorders2(1), 46-59.
  • Roskam, I., Zech, E., Nils, F. & Nader-Grosbois, N. (2008). School reorientation of disabled children: a stressful life event challenging parental cognitive and behavioural adjustment.Journal of Counseling and Development86(2), 132-142.
  • Nader-Grosbois, N., Normandeau, S., Ricard-Cossette, M. & Quintal, G. (2008). Mother’s, father’s regulation and child’s self-regulation in a computer-mediated learning situation. European Journal of Psychology of Education, 23(1), 95-115.
  • Thirion-Marissiaux, A.-F. & Nader-Grosbois, N. (2008). Theory of mind and socio-affective abilities in disabled children and adolescents. European Journal of Disability Research, Alter, 2(2), 133-155.
  • Vieillevoye, S. & Nader-Grosbois, N. (2008). Jeu symbolique individuel et dyadique d’enfants à déficience intellectuelle, Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 19, 5-20.
  • Thirion-Marissiaux, A.-F. & Nader-Grosbois, N. (2008). Theory of Mind “belief”, developmental characteristics and social understanding in children and adolescents with intellectual disability,Research in Developmental Disabilities, 29(6), 547-566.
  • Thirion-Marissiaux, A.-F. & Nader-Grosbois, N. (2008). Theory of Mind “emotion”, developmental characteristics and social understanding in children and adolescents with intellectual disability, Research in Developmental Disabilities, 29(5), 414-430.
  • Thirion-Marissiaux, A.-F. & Nader-Grosbois, N. (2008). Profils longitudinaux du développement de la théorie de l’esprit : étude de cas d’enfants trisomiques 21, Devenir20(4), 361-385.
  • Seynhaeve, I., Nader-Grosbois, N. & C. Dionne (2008). Functional abilities and neuropsychological dysfunctions in young children with autism and with intellectual disabilities.European Journal of Disability Research, Alter, 2(3), 230-252.
  • Nader-Grosbois, N. (2008). Stress et résilience de familles d’enfants présentant de l’autisme. Les enfants d’aujourd’hui sont les parents de demain, Numéro spécial sur la Résilience20-21, 101-108.
  • Nader-Grosbois, N. (2008).Stress and resilience in families with children with autism. Journal of the national network for professionals in preventing child abuse and neglect, 20-21, 93-100.

 

2007

  • Nader-Grosbois, N. (2007). L’autorégulation et la dysrégulation chez des jeunes enfants à autisme en situation d’évaluation développementale, Revue Francophone de la DéficienceIntellectuelle, 17, 34-52.
  • Nader-Grosbois, N. (2007). Early self-regulation in children with intellectual disabilities during a situation of assessment. Arobase, 1-25.
  • Thirion-Marissiaux, A.-F. & Nader-Grosbois, N. (2007). Development of the Theory of Mind in children and adolescents with intellectual disabilities. Arobase, 78-99.
  • Vieillevoye, S. & Nader-Grosbois, N. (2007). Self-regulated strategies in children with intellectual disabilities in pretend play contexts. Arobase, 26-43.
  • Seynhaeve, I. & Nader-Grosbois, N. (2007). Functional abilities and early development in typically developing children and children with atypical development. Arobase, 100-118.
  • Lefèvre, N., Thomée, C. & Nader-Grosbois, N. (2007). Self-regulated strategies used by children with intellectual disabilities in learning situation. Arobase, 44-58.
  • Dautrebande, L. & Nader-Grosbois, N. (2007). Links between self-concept, metacognition and self-regulation in children and adolescents with intellectual disabilities: which interest for research and intervention?. Arobase, 59-77.

 

2006

  • Nader-Grosbois, N., Milusheva, R., & Manolova, H. (2006). Profils multidimensionnels de jeunes enfants trisomiques bulgares. Psychologie Française, 51, 391-411.
  • Thirion-Marissiaux, A.-F. & Nader-Grosbois, N. (2006). Impact des habiletés cognitives, langagières et socio-affectives dans la ToM d’enfants T21. Revue Francophone de la DéficienceIntellectuelle17, 12-33.
  • Seynhaeve, I. & Nader-Grosbois, N. (2006). Trajectoires développementales et dysfonctionnelles d’enfants à trisomie 21. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 16(1-2), 137-159.
  • Seynhaeve, I. & Nader-Grosbois, N. (2006). Habiletés fonctionnelles de trois enfants à trisomie 21 en période sensori-motrice. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 16(1-2), 161-178.

 

2005

  • Adrien, J.-L., Blanc, R., Thiebaut, E., Gattegno, M.-P., Nader-Grosbois, N., Kaye, K., Pluvinage, C., Martineau, C., Clément, M., Machault, Ch., Hipeau-Bergeron, C.H., Bretière, M., Malandaini, Ch. & Barthélémy, C. (2005). Etude préliminaire de la validation d’un nouvel instrument, la BECS(Batterie d’Evaluation Cognitive et Socio-émotionnelle), pour l’évaluation du développement psychologique d’enfants à autisme. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 83-84, 165-168.

 

2004

  • Nader-Grosbois, N. (2004). Méthode d’intervention individualisée visant l’intégration de schèmes cognitivo-socio-communicatifs précoces chez des enfants à retard mental. Handicap, revue de sciences humaines et sociales du CTNERHI, 101-102, 1-17.
  • Haelewyck M.-C. & Nader-Grosbois, N. (2004). L’autorégulation : une des portes d’entrée vers l’autodétermination des personnes à incapacités intellectuelles? Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 15(2), 173-186.

 

2001

  • Nader-Grosbois, N. (2001a). Patterns of cognitive development in the sensorimotor stage in normal children and in children with mental retardation. European Journal on Mental Disability, 23a, 4-27.
  • Nader-Grosbois, N. (2001a). Patterns de développement cognitif d’enfants normaux et retardés mentaux au cours du stade sensori-moteur. Revue Européenne du handicap mental, 23b, 4-27.
  • Nader-Grosbois, N. (2001b). Relations entre capacités cognitives et communicatives d'enfants à retard mental. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 12(1), 45-66.
  • Nader-Grosbois, N. (2001c). Profils longitudinaux cognitifs et communicatifs d'enfants à retard mental. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 12(2), 145-179.
  • Nader-Grosbois, N., Adrien, J.L., Kaye, K., Damgajian, M., Contejean, Y., Lepot-Froment, C. (2001). Evaluation développementale multidimensionnelle d'enfants à troubles autistiques et à retard mental. Bulletin scientifique de l'ARAPI (Association pour la recherche sur l'autisme et la prévention des inadaptations), 8, 46-52.
  • Damgajian, M., Adrien, J.L., Kaye, K., Nader-Grosbois, N., Contejean, Y. (2001). Autisme et attachement. Bulletin de l'ARAPI, 8, 56-59.
  • Nader-Grosbois, N. & Adrien, J.L. (2001). « L'enfant autiste, le bébé et la sémiotique » de Délion, P. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant.

 

2000

  • Nader-Grosbois, N. (2000). L’évaluation du développement cognitif précoce: une version révisée des échelles d'Uzgiris et Hunt (1975). Enfance, 52(2), 107-125.

 

1999

  • Nader-Grosbois, N. (1999). Patterns développementaux communicatifs d’enfants à retard mental. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle, 10(2), 143-167.

 

1997

  • Nader-Grosbois N. (1997). Variabilités inter- et intra-individuelles des compétences cognitives et socio-communicatives chez le jeune enfant. Revue Francophone de la Déficience Intellectuelle,8(2), 159-172.

 

1995

  • Nader-Grosbois N. (1995). « Piaget ou l’intelligence en marche » de Montangero, J. et Maurice-Naville, D., Psychologica Belgica35(1), 75-77.