Dissertations

 

Below is a list (in alphabetical order) of recent exceptional dissertations supervised by members of the Linguistic Research Unit.

 

Dissertation by Amélie Bulon (2015)

Supervised by Sylvie De Cock

"The analysis of promotional language in the BBC media packs"

Lien


Dissertation by Noémie Castel (2015)

Supervised by Philippe Hiligsmann

""Het is om u vragen als..." : verzoeken in het Nederlands van Franstalige CLIL-leerders"

Lien


Dissertation by Marie De Clerck (2016)

Supervised by Marie-Aude Lefer

"Interpreting and Translating Strings of Nouns: An Exploratory Corpus-based Study"

Lien


Dissertation by Marie Defreyne (2015)

Supervised by Philippe Hiligsmann

"Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in België: verkennend onderzoek op basis van een vergelijkende analyse van de onthaalsystemen van de Franse gemeenschap en de Vlaamse gemeenschap"

Lien


Dissertation by Émilie Degueldre (2016)

Supervised by Marie-Aude Lefer

"Corpus-based Interpreting Studies: Influence of Speakers’ Delivery Mode and Native Status on Interpreters’ Renditions in EPTIC"

 

 

Lien


Dissertation by Arielle Delcourt (2015)

Supervised by Sylvie De Cock

"Comparing the use of adjectives in press releases and in business news reporting"

Lien


Dissertation by Marie Genette (2016)

Supervised by Sylviane Granger & Hilde Hasselgård (Oslo)

"How reliable are online bilingual concordancers? An investigation of Linguee, TradooIT, WeBiText and ReversoContext and their reliability through a contrastive analysis of complex prepositions from French to English"


Dissertation by Michela Iacorossi (2016)

Supervised by Sylviane Granger & Hilde Hasselgård (Oslo)

"“…in my opinion seems to me normal!”. A corpus-based investigation of personal references in native and learner English student writing"

 


Dissertation by Amélie Josse (2015)

Supervised by Philippe Hiligsmann

"Vergelijkend onderzoek naar het gebruik van positiewerkwoorden door immersie- en niet- immersieleerlingen"

 

Lien


Dissertation by Ester Lucaccini (2015)

Supervised by Sylvie De Cock

"English as a lingua franca in Wallonia: a case study of university students' attitudes"

Lien


Dissertation by Alexandre Mabille (2015)

Supervised by Philippe Hiligsmann

"Vreemdetaalcompetentie en idiomaticiteit vanuit een constructionele invalshoek: de kennis en verwerving van werkwoordelijke uitdrukkingen bij nederlandstaligen en NVT-leerders"

Lien


Dissertation by Adeline Müller (2016)

Supervised by Thomas François et Cédrick Fairon

"Classification automatique de dictées selon leur niveau de difficulté orthographique et de compréhension"

 

Lien


Dissertation by Irwing Palacios Ortiz (2016)

Supervised by Barbara De Cock

"El discurso político en el proceso de paz de Colombia" Le discours politique dans le processus de paix de la Colombie."

 

 


Dissertation by Amélie Sanders (2014)

Supervised by Philippe Hambye

« L’accent régional peut-il être source de discrimination à l’embauche ? Enquête expérimentale »

Lien


Mémoire rédigé par Audrey Simon

Supervised by Philippe Hambye

"Quel accent pour quelle publicité ? Analyse de l’emploi des accents régionaux de Belgique francophone dans la publicité et de leur perception par le public"

Lien


Dissertation by Camille Spinhayer (2015)

Supervised by Philippe Hiligsmann

"Linguïstische relativiteit en positiewerkwoorden in het Nederlands: een verkennend onderzoek"

Lien


Dissertation by Anaïs Tack (2015)

Supervised by Cédrick Fairon & Thomas François

"Modèles adaptatifs pour évaluer automatiquement la connaissance lexicale d’un apprenant de FLE"

Lien

Lien(s) externe(s) (vers le mémoire ou une publication du mémoire)

Tack, A., François, T., Ligozat, A.-L., & Fairon, C. (2016). Evaluating Lexical Simplification and Vocabulary Knowledge for Learners of French: Possibilities of Using the FLELex Resource. In Proceedings of the 10th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC’16) (pp. 230–236). Portorož, Slovenia.

Tack, A., François, T., Ligozat, A.-L., & Fairon, C. (2016). Modèles adaptatifs pour prédire automatiquement la compétence lexicale d’un apprenant de français langue étrangère. In Actes de la 23ème Conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN’16) (pp. 221–234). Paris, France.


Dissertation by Emilie Tremont (2016)

Supervised by Sylvie De Cock

“Case study: April 16th 2015 General Election Debate on BBC1. Are syntactic & rhetorical devices a factor of persuasiveness in political communication?”