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Valérie Swaen
Professeure ordinaire
Le Professeur Valérie Swaen est Docteur en Sciences de Gestion (UCL) et enseigne le marketing et la responsabilité sociétale de l'entreprise (RSE) à la Louvain School of Management (Université catholique de Louvain, Belgique) et à l'IESEG School of Management (France).
De 2012 à décembre 2017, elle a été la co-directrice du CCMS - centre inter-universitaire de recherche en "Consumers and Marketing Strategy". En outre, depuis sa création, elle est la responsable du LOUVAIN CSR NETWORK de la Louvain School of Management (www.uclouvain.be/csr-network ). Elle est également (ou a été) la titulaire de plusieurs chaires (Belgacom, GDF SUEZ, Solvay, essenscia, et la chaire Philippe de Woot).
Ses intérêts de recherche concernent principalement l'analyse du comportement des consommateurs, la responsabilité sociétale de l'entreprise (RSE) et plus particulièrement les réactions des consommateurs face aux communications liées à la RSE. Elle a publié de nombreux articles dans des revues internationales (Journal of Management, Journal of Management Studies, Journal of Organizational Behavior, Journal of Business Ethics, International Journal of Management Reviews, et Management Accounting Research, entre autres).
- Diplômes
Année Label Institution 1995 Candidate en sciences économiques et sociales, orientation : ingénieur commercial et de gestion Université catholique de Louvain 1998 Ingénieur commercial et de gestion Université catholique de Louvain 2000 Diplômée d'études approfondies en sciences de gestion Université catholique de Louvain 2004 Docteur en sciences de gestion Université catholique de Louvain
DSM3521 Reading workshop in Marketing
Coordinatrice du module "Stratège" dans la formation "Management stratégique du Carbone", UCL-HEC-Ulg.
- Les cours
Nom ID Enjeux du développement durable et de la transition LBIR2050 Global Citizenship LCEMS2343 Séminaire en science et gestion de l'environnement LENVI2002 Stratégies publiques de mise en oeuvre de politiques de développement durable LENVI2010 Communication and Writing Skills LLSMA2007 Corporate Social Responsibility LLSMF2905 Responsabilité sociétale des entreprises LLSMG2097 Corporate Social Responsibility LLSMS2905
Les intérêts de recherche du Prof. Valérie Swaen concernent principalement le marketing relationnel, l'analyse du comportement des consommateurs, la responsabilité sociétale de l'entreprise (RSE) et plus particulièrement les réactions des consommateurs face aux communications liées à la RSE.
Munten, Pauline ; Swaen, Valérie ; Vanhamme, Joëlle. Exploring rebound effects in Access-Based services (ABS). In: Journal of Business Research, Vol. 182, no.September, p. 114758 (2024). doi:10.1016/j.jbusres.2024.114758.
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. Greening corporate practices: a review of tax and subsidy influence on pro-environmental behaviors across industries. In: Journal of Organizational Change Management, (2024). doi:10.1108/JOCM-12-2023-0553 (Accepté/Sous presse).
Rivera, Dennis ; Frenay, Mariane ; Swaen, Valérie. The Learning Design of MOOC Discussion Forums: An Analysis of Forum Instructions and Their Role in Supporting the Social Construction of Knowledge. In: Technology, Knowledge and Learning, Vol. 29, p. 585-615 (2023). doi:10.1007/s10758-023-09670-w.
Janssen, Catherine ; Swaen, Valérie ; Du, Shuili. Is a specific claim always better? The double-edged effects of claim specificity in green advertising. In: Journal of Business Research, Vol. 151, p. 435-447 (2022). doi:10.1016/j.jbusres.2022.07.005.
Munten, Pauline ; Vanhamme, Joëlle ; Maon, François ; Swaen, Valérie ; Lindgreen, Adam. Addressing tensions in coopetition for sustainable innovation: Insights from the automotive industry. In: Journal of Business Research, Vol. 136, p. 10-20 (2021). doi:10.1016/j.jbusres.2021.07.020 (Accepté/Sous presse).
Maon, Francois ; Swaen, Valérie ; De Roeck, Kenneth. Coporate branding and corporate social responsibility: Toward a multi-stakeholder interpretive perspective. In: Journal of Business Research, Vol. 126, p. 64-77 (2021). doi:10.1016/j.jbusres.2020.12.057.
Maon, François ; Swaen, Valérie ; De Roeck, Kenneth. Corrigendum to “Corporate branding and corporate social responsibility: Toward a multi-stakeholder interpretive perspective” [J. Bus. Res. 126 (2021) 64–77]. In: Journal of Business Research, Vol. 131, p. 167 (2021). doi:10.1016/j.jbusres.2021.04.006.
Munten, Pauline ; Vanhamme, Joëlle ; Swaen, Valérie. Réduire les pratiques d’obsolescence du point de vue des systèmes produit–service orientés produit : un agenda de recherche. In: Recherche et Applications en Marketing (French Edition), Vol. 36, no.2, p. 45-80 (2021). doi:10.1177/0767370120984755.
Swaen, Valérie ; Demoulin, Nathalie ; Pauwels-Delassus, Véronique. Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. In: Journal of Business Research, Vol. 131, p. 709-721 (2020). doi:10.1016/j.jbusres.2020.12.016 (Accepté/Sous presse).
Swaen, Valérie ; Vanhamme, Joëlle ; Chumpitaz, Ruben. Corporate Social Responsibility. In: Podnar, Klement (ed.), Elgar Encyclopedia of Corporate Communication, Edward Elgar Publishing Ltd: UK, 2024, p. 179-185. 9781802200874. doi:10.4337/9781802200874.ch28.
Swaen, Valérie. De la décharge à l’université : Enseigner la responsabilité sociale de l’entreprise et le développement durable. In: Geneviève Fabry ; Charlotte Luyckx, Ecobiographies en Anthropocène - Trajectoires d'enseignement et de recherche, Geneviève Fabry ; Charlotte Luyckx, Presses Universitaires de Louvain (PUL), 2024, 145-154. 9782390614593 (Soumis).
Swaen, Valérie ; Van Loo, Garry. Un modèle de restauration collective pour une alimentation saine et sans déchets : les restaurants universitaires de l’UCLouvain. In: Sous la direction de Pierre Laconte, Oser la transition – 22 histoires belges pour inspirer l’avenir, Fondation pour l'Environnement urbain: Bruxelles, 2024, p. 20-29. 9782960065046 (Soumis).
Swaen, Valérie ; Lieberman, Jessica. Créer un MOOC et l’utiliser comme support à l’organisation de classes inversées : Enjeux et perspectives critiques. In: De Clercq, M., Frenay, M., Wouters, P., & Raucent, B., Pédagogie active dans l’enseignement supérieur : Description de pratiques et repères historiques, Peter Lang: Berne, 2022, 109-131. 9782875746467.
Maon, François ; Lindgren, Adam ; Swaen, Valérie. Developing a sustainability-driven business strategy. In: Markovic, S., Sancha, C. & Lindgreen, A., Handbook of sustainability-driven business strategies in practice, Edward Elgar Publishing, 2021, p. 3-17. 978-1-78990-834-3. doi:10.4337/9781789908350.
Moratis, L. ; Beyne, J. ; Swaen, Valérie. Shades of gray: Patterns of SDG adoption and implementation in Belgium. In: S. O. Idowu, Current Global Practices of Corporate Social Responsibility: In the Era of Sustainable Development Goals, Springer: Berlin, 2021, 45-61. 978-3-030-68385-6. doi:10.1007/978-3-030-68386-3.
Grunwald, G. ; Swaen, Valérie. Sustainable Buyer Behavior in Value Chains: Determinants and Marketing Implications. In: Henke, M.; Kohl, H., Sustainability in Global Value Chains – Measures, Ethics, and Best Practices for Responsible Businesses, First edition, Kogan Page: London, UK, 2021, 129-154.
de Montpellier, Pauline ; Rivera Villa, Dennis ; Frenay, Mariane ; Swaen, Valérie. Co-construction des connaissances dans les forums des MOOC. Colloque AIPU 2024 (Sherbrooke, Canada, du 28/05/2024 au 31/05/2024).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. How Do Leaders Make Sense of Their Role in CSR? Insights from a CSR Community of Practice. 84th Annual Meeting of the Academy of Management (Chicago, United States of America).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Navigating Degrowth Oppositions through Discourse and Practice. Business & Society Research Seminar 2024 (Lille, France).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Orchestrating Communities of Practice for Grand Challenges: A Delicate Balancing Act. 84th Annual Meeting of the Academy of Management (Chicago, United States of America).
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. Plastic Packaging Taxes and Circular Transition: Assessing Impacts on Circular Practices in the Food Packaging Industry in the UK, Spain, and Portugal. Overcoming Obstacles to Climate Change Mitigation: a cross-cutting approach by human and social sciences conference (Louvain-la-Neuve, Belgium, du 23/05/2024 au 24/05/2024).
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. Unveiling the effects of plastic packaging taxes: A comprehensive analysis of circular practices among food packaging producers in the United Kingdom, Spain, and Portugal. 40th EGOS Colloquium 2024: Crossroads for Organizations: Time, Space, and People (Milan, Italy, du 04/07/2024 au 06/07/2024).
de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. A paradox perspective on CSR perceptions: insights for sustainability management education. Paradox Research Education Practice Conference 2023 (Online, du 06/11/2023 au 08/11/2023).
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. Can tax policies prompt corporate pro-environmental behaviors ? A systematic literature review. DSM PhD Day 2023 (Namur, Belgium, 15/05/2023).
Pondeville, Sophie ; Swaen, Valérie ; Courtois, Sabrina ; de Montpellier d'Annevoie, Pauline. Enseigner la responsabilité sociétale des entreprises à l’université : l’éclairage des représentations sociales pour améliorer l’apprentissage des étudiants. Congrès AIPU.be (section belge de l'AIPU) (Bruxelles, Belgium, 16/05/2023).
Swaen, Valérie ; Courtois, Sabrina. Integrating discourses and practices in the study of tensions: The case of a sustainability community of practice. . Seminar on Practice Theories: Opportunities for Management Research in the context of our Society in Transition (Brussels (Belgium)).
Swaen, Valérie. Le marketing au service de la transition : Impératif ou imposture ? . Séance inaugurale de la Chaire Francqui 2023 (Liège, 02/05/2023).
Swaen, Valérie. Le marketing au service de la transition : Impératif ou imposture ? . 39e Congrès International de l’Association Française du Marketing (Vannes, France, du 10/05/2023 au 12/05/2023).
de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. Learning CSR through confrontation and co-construction of knowledge in MOOCs. Business & Society Research Seminar 2023 (Rotterdam, The Netherlands, du 22/06/2023 au 23/06/2023).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Making sense of engagement in corporate social responsibility: A social learning perspective using ethnographic insights of a community of practice. Business & Society Research Seminar 2023 (Rotterdam, The Netherlands, du 22/06/2023 au 23/06/2023).
Swaen, Valérie ; Ducarroz, Caroline ; Courtois, Sabrina ; Ferauche, Marie ; Janssen, Catherine ; Vanhamme, Joelle. Reimagining marketing education – paradoxes marketing academics experience when introducing sustainability in the marketing curriculum. European Marketing Academy (EMAC) annual conference 2023 (Odense (Danemark), du 23/05/2023 au 26/05/2023).
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. The effects of tax policies on corporate green practices: differences in effects depending on the industry targeted and the behavior promoted. 6th International Conference on Public Policy (Toronto, Canada, du 27/06/2023 au 29/06/2023).
de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. Conceptual learning process of Corporate Social Responsibility: specific role of scientific input and content-related debates in a MOOC. European Association for Research on Learning and Instruction SIG6&7 (Zollikofen, Switzerland, du 22/08/2022 au 24/08/2022).
de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. Corporate Social Responsibility in MOOCs: role of scientific input and debates in the learning process of a contested concept. Conference on interdisciplinary and transdisciplinary research for sustainable development (Louvain-la-Neuve, Belgium, du 24/11/2022 au 25/11/2022).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Developing CSR knowledge and CSR action in communities of practice: (How) can we have it all?. 38th EGOS Colloquium (Vienna, Austria, du 07/07/2022 au 09/07/2022).
Pondeville, Sophie ; Swaen, Valérie ; Courtois, Sabrina ; de Montpellier d'Annevoie, Pauline. Enseigner la responsabilité sociétale des entreprises à l’université : l’éclairage des représentations sociales pour améliorer l’apprentissage des étudiants. AIPU 2022 (Rennes, France, du 30/05/2022 au 03/06/2022).
Courtois, Sabrina ; Desmet, Carlos ; Hericher, Corentin ; Méno Tamno, Anne Thérèse ; Swaen, Valérie. Est-ce que B Corp invite vraiment à améliorer les pratiques durables des entreprises ? Résultats d’une expérience pédagogique à la Louvain School of Management. Séminaire Annuel de l’Académie des Controverses et de la Communication Sensible (ACCS) (Paris, France).
de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. How do individuals frame their perceptions of CSR?. Business & Society Research Seminar (Nantes, France, du 20/06/2022 au 21/06/2022) (Soumis).
Courtois, Sabrina ; Desmet, Carlos ; Hericher, Corentin ; Méno Tamno, Anne Thérèse ; Swaen, Valérie. Integrating B Corp in our curricula. Sharing our teaching experience from Louvain School of Management. 2022 B Academics Roundtable (Philadelphia, United States of America).
de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. Mapping the framing of Corporate Social Responsibility perceptions. 6th International CSR Communication Conference (Lüneburg, Germany, du 14/09/2022 au 16/09/2022).
Rivera Villa, Dennis ; de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Frenay, Mariane ; Swaen, Valérie. Redesigning discussion forums to increase learner participation and post quality in a MOOC on Corporate Social Responsibility. Multidisciplinary Perspectives on Instructional Design and Technology Across all Educational Levels - EARLI Sig6 & Sig7 (Zollikofen, Switzerland, du 22/08/2022 au 24/08/2022).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Renewing and intertwining CSR knowledge and practices: Insights from an inter-organizational CSR community of practice. Business & Society Research Seminar 2022 (Nantes, France, du 20/06/2022 au 21/06/2022).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Shaping identities in communities of practice: Ethnographic insights of a CSR CoP. Conference on interdisciplinary and transdisciplinary research for sustainable development at UCLouvain (2nd edition) (Louvain-la-Neuve, Belgium, du 24/11/2022 au 25/11/2022).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Sharing practices to create knowledge or sharing knowledge to create practices? A case study analysis of an inter-organizational CSR community of practice. EARLI SIG 14 (Paderborn, Germany, du 17/08/2022 au 19/08/2022).
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. The influence of tax policies on corporate sustainable practices in the European Economic Area: a systematic literature review. Conférence sur la recherche interdisciplinaire et transdisciplinaire "Transition et Développement Durable" (Louvain-la-Neuve, Belgium, du 24/11/2022 au 25/11/2022).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. When CEOs cross boundaries to develop CSR knowledge and practices together: An ethnographic study of a CEO-based CSR community of practice. 11th EIASM Workshop on Top Management Teams and Business Strategy Research (HEC Paris, France, du 31/03/2022 au 01/04/2022).
Munten, Pauline ; Swaen, Valérie ; Vanhamme, Joëlle. From consumer adoption of clothes-service systems to positive and negative rebound effects. EMAC 2021 European Marketing Academy Conference (ESIC Business & Marketing School, Madrid, Spain - ONLINE, du 25/05/2021 au 28/05/2021).
De Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. How do individuals perceive and develop knowledge about Corporate Social Responsibility? The role of conceptual change and socio-cognitive conflicts in the learning process of a contested concept.. Business & Society Research Seminar 2021 (Namur, Belgium - ONLINE, du 17/06/2021 au 18/06/2021).
Paquot, Magali ; Van de Poel, Bert ; Dumont de Chassart, Philippe ; Frenay, Mariane ; Lambotte, François ; de Montpellier d’Annevoie, Pauline ; Rivera Villa, Dennis ; Swaen, Valérie ; Zienkowski, Jan. MOOCresearch2.0: A mixed-method and multidisciplinary approach to socio-cognitive conflicts in online educational platforms. Corpus Linguistics 2021 (University of Limerick, Ireland - ONLINE, du 13/07/2021 au 16/07/2021).
Dumont, Louise ; Charry, Karine ; Swaen, Valérie. May social labeling compensate the negative impact of monetary incentives in spillover effects? The case of products close to expiration date. EMAC 2021 European Marketing Academy Conference (ESIC Business & Marketing School, Madrid, Spain - ONLINE, du 25/05/2021 au 28/05/2021).
Courtois, Sabrina ; Swaen, Valérie. Organizational learning of CSR: Knowledge transfer, distribution and storage within and between Communities of Practice. Business & Society Research Seminar 2021 (Namur, Belgium - ONLINE, du 17/06/2021 au 18/06/2021).
Dumont, Louise ; Descamps, Christophe ; Bruneau, Virginie ; Swaen, Valérie. Are consumers willing to reduce food waste? Understanding consumers’ willingness to buy abnormal fruits and vegetables. European Marketing Academy Conference 2020 - cancelled due to COVID-19 (Budapest, du 26/05/2020 au 29/05/2020).
De Clercq, M. ; Dejemeppe, M. ; Swaen, Valérie. Les constituants de la pédagogie active : quand théorie, pratique et empirie s’unissent pour apporter un nouvel éclairage. 31ème congrès de l’association internationale de pédagogie universitaire - AIPU 2020 - annulé (Québec, Canada, du 19/05/2020 au 22/05/2020).
Rivera Villa, Dennis ; de Montpellier d'Annevoie, Pauline ; Swaen, Valérie ; Frenay, Mariane. L’apprentissage des Concepts Essentiellement Contestés dans les MOOC : La cas de la Responsabilité Sociétale des Entreprises. Colloque AUPTIC2020 (UCLouvain, Louvain-la-Neuve, Belgium, du 11/11/2020 au 13/11/2020).
Munten, Pauline ; Swaen, Valérie ; Maon, François. On the (un)sustainability of sustainable innovation: An investigation of paradoxical obsolescence-related tensions. EGOS 2020 (Online, du 02/06/2020 au 04/06/2020).
Munten, Pauline ; Vanhamme, Joelle ; Swaen, Valérie. The impact of product-related service systems on obsolescence : A conceptual approach. European Marketing Academy Conference 2020 - cancelled due to COVID-19 (Budapest, du 26/05/2020 au 29/05/2020).
Rivera Villa, Dennis ; Frenay, Mariane ; Swaen, Valérie ; Charlier, Bernadette. Unfolding the Roadmap of Cognitive Engagement in MOOC Forums. EARLI SIG 6 and 7 (Tübingen, Germany (online), du 24/08/2020 au 26/08/2020).
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. Unveiling the effects of plastic packaging taxes: A comprehensive analysis of circular practices among food packaging producers in the United Kingdom, Spain, and Portugal (Louvain Research Institute in Management and Organizations Working Paper Series; 2024/16), 2024. 36 p.
De Boe, Grégory ; Swaen, Valérie ; Lamensch, Marie. The effects of tax policies on corporate green practices: differences in effects depending on the industry targeted and the behavior promoted (Louvain Research Institute in Management and Organizations Working Paper Series; 2023/03), 2023. 56 p.
Verbeke, Ann ; Swaen, Valérie ; De Rongé, Yves. Analysis of the B Corp certification: A way for companies to implement SDGs? A Systematic Literature Review (LouRIM Working Paper Series; 2022/13), 2022. 24 p.
Dumont, Louise ; Charry, Karine ; Swaen, Valérie. Does price reduction on suboptimal food increase food waste at home? Analysis of the subsequent perceived value, 2022.
Shuai, Min ; Swaen, Valérie ; Steils, Nadia. The role of company mindsets on managing the crowdsourcing process: a project level analysis (LouRIM Working Paper Series; 2022/03), 2022. 44 p.
Munten, Pauline ; Swaen, Valérie ; Vanhamme, Joëlle. From consumer adoption of clothes-service systems to positive and negative rebound effects (Louvain Research Institute in Management and Organizations Working Paper Series; 2021/02), 2021. 36 p.
Dumont, Louise ; Charry, Karine ; Swaen, Valérie. May Social Labeling Compensate The Negative Impact of Monetary Incentives in Spillover Effects? The Case of Products Close to Expiration Date. (Louvain Research Institute in Management and Organizations Working Paper Series; 2021/05), 2021. 13 p.