PSP
Place Cardinal Mercier 10/L3.05.01
1348 Louvain-la-Neuve
Professeur émérite
PSP
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GRAPPLE : Generic Responsive Adaptive Personalized Learning Environment
GRAPPLE is an EU FP7 STREP Project. GRAPPLE stands for "Generic Responsive Adaptive Personalized Learning Environment". The GRAPPLE project aims at delivering to learners a technology-enhanced learning (TEL) environment that guides them through a life-long learning experience, automatically adapting to personal preferences, prior knowledge, skills and competences, learning goals and the personal or social context in which the learning takes place. The same TEL environment can be used/accessed at home, school, work or on the move (using mobile/handheld devices). GRAPPLE will include authoring tools that enable educators to provide adaptive learning material to the learners, including adaptive interactive components (visualizations, simulations, virtual reality). Authoring includes creating or importing content, assigning or extracting meaning from that content, designing learning activities and defining pedagogical properties of and adaptation strategies for the content and activities. To ensure the wide adoption of adaptation in TEL GRAPPLE will work with Open Source and commercial learning management system (LMS) developers to incorporate the generic GRAPPLE functionality in LMSs. (2007-2010)
Res@Tice : Le connectivisme… jusque où ?
Ce projet (2008-2010), modeste dans son financement, est soutenu par le “Réseau des chercheurs en technologies de l’information et de la communication pour l’enseignement” de l’AUF (Agence Universitaire de la Francophonie). Le cadre théorique est la théorie du connectivisme de Georges Siemens (2004) appliquée au processus d’apprentissage en réseau. Pour l’ensemble des partenaires du réseau mais aussi pour tous les enseignants chercheurs impliqués en pédagogie universitaire, l’apport consistera en une meilleure connaissance, dans une perspective interculturelle, des approches connectivistes menées dans le cadre des dispositifs de formation et de communication médiatisées. Aux plans pédagogique et didactique, les formateurs impliqués pourront, sur la base des observations, mieux réguler et adapter leur dispositif de formation. Les étudiants bénéficieront d'une acculturation aux TIC par l'usage et pourront également acquérir des compétences transversales. Les chercheurs développeront à cette occasion une meilleure connaissance des traces et de leur traitement.